Ginkgo Biloba nu previne atacul de cord
Ginkgo Biloba, un supliment foarte popular astazi, nu previne decesul in urma unei boli cardiovasculare sau a altor evenimente majore precum atacul cerebral sau infarctul la persoanele de peste 75 de ani, conform unui nou studiu. Totusi, planta poate oferi anumite beneficii pentru persoanele care sufera de afectiuni ale vaselor periferice, se arata in numarul din 24 noiembrie al revistei Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes.
Sunt necesare mai multe studii pentru a certifica noile dovezi ca planta poate ajuta persoanele care sufera de aceste afectiuni, spun cercetatorii. Aceste afectiuni implica proasta circulatie a sangelui in vasele sangvine periferice. Simptomele clasice includ dureri ale picioarelor, asociate in mod obisnuit cu mersul pe jos.
Cercetatorii au efectuat un studiu pe 3069 de persoane in varsta de peste 75 de ani, impartind grupul in doua si oferind alternativ un placebo sau 120 de miligrame de Ginkgo biloba, in doua prize zilnice, urmarind apoi subiectii timp de sase ani, in medie.
Scopul principal al studiului a fost acela de a evalua efectul suplimentului asupra dezvoltarii dementei. Desi nu s-a putut decela vreo influenta asupra dementei, o analiza suplimentara a datelor stranse a relevat cateva lucruri interesante.
In timpul studiului, 355 de persoane au decedat, 87 din cauza bolilor de inima, fara a se putea stabili vreo diferenta intre cei care au luat Ginkgo biloba sau placebo. De asemenea, nu s-au inregistrat diferente notabile nici in privinta atacurilor vasculare cerebrale sau a infarcturilor.
In schimb, numarul celor care au necesitat o interventie majora din cauza afectiunilor vasculare (amputare, chirurgie reparatorie) a fost dublu in grupul placebo fata de grupul care s-a tratat cu Ginkgo biloba. Desi se bazeaza pe un esantion mic, rezultatele au confirmat studiile deja existente in Europa care au raportat ca planta are efect asupra distantelor de plimbare pe care o persoana varstnica le poate parcurge inainte de instalarea durerilor.
Efectul plantei ar fi acela de ajutare a cresterii fluxului sangvin, dar pentru a sti cu siguranta, studiile clinice vor continua pe scara larga. Pana atunci insa, recomandarea acestei plante drept panaceu pentru bolile de inima nu are niciun fel de suport in realitate.
(Maximilian CONSTANTINESCU, redactor-sef "Medic.ro", adaptare dupa revista Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, 18.01.2010)