Legatura intre alcoolism si cancerul pancreatic, reconfirmata
Consumul cronic dar şi cel episodic excesiv de alcool cresc riscul de cancer pancreatic la barbati, potrivit unui studiu al cercetatorilor de la UT Southwestern Medical Center, publicat online in Cancer Causes and Control.
“Daca aceasta relatie cauzala (consum excesiv de alcool-cancer pancreatic) va fi confirmata, atunci combaterea consumulşui abuziv de alcool ar putea fi mai importanta decat ne putem imagina”, sustine conf. dr. Samir GUPTA, de la catedra de Medicina Interna si principalul autor al studiului, desfasurat la Universitatea din California, San Francisco.
Riscul alcoolicilor barbati de a face cancer pancreatic este de 1,5 -6 ori mai mare decat al celor ce nu consuma alcool deloc sau consuma in cantitati reduse. Riscul depinde de cantitatea si de frecventa consumului de alcool.
Studiul a cuprins 532 de pacienti suferind de cancer de pancreas. 55% dintre pacienti au fost barbati, cu varste intre 21 si 85 de ani. Pentru a cuantifica consumul de alcool, cercetatorii au definit ca unitate de masura o cantitate ce continea 14 grame de alcool. Băutorii cronici au fost consideraţi cei ce consumau între 21 şi 35 de unitati pe săptămână, iar consumul episodic excesiv (binge drinking), cel de peste 5 unităţi o data.
In cazul femeilor, nu s-a putut trage o concluzie privind relatia intre alcoolism si cancerul de pancreas, datorita probabil unui numar foarte redus de paciente care au raportat consum cronic sau episodic excesiv de alcool.
Chiar daca si alte studii au sugerat legatura intre alcool si cancerul pancreatic, autorii prezetului studiu considera ca datele acestuia sunt mai consistente si fiind luati in calcul si alti factori neglijati anterior.
(Maximilian CONSTANTINESCU, redactor-sef “Medic.ro”, adaptare dupa un comunicat al UT Southwestern Medical Center, 19.05.2010)