NESCAFE: Cafeaua reduce riscul de aparitie a cirozei hepatice
Ciroza hepatica este o afectiune ireversibila si difuza a ficatului, caracterizata prin distrugerea celulelor hepatice, pierderea elasticitatii tesuturilor si dezvoltarea unui tesut cicatricial fibros. In tarile dezvoltate, ciroza hepatica a devenit una dintre cele mai raspandite boli, de aceea, de-a lungul timpului au fost realizate diverse cercetari pentru a descoperi cauzele de aparitie a bolii, precum si posibilitatea de preventie a afectiunii.
Studii recente mentionate de NESCAFE au demonstrat ca un consum moderat de cafea poate asigura protectia impotriva bolilor de ficat, componentele din cafea fiind asociate cu un risc mai scazut impotriva cirozei hepatice.
Un studiu citat de NESCAFÉ, realizat de echipa de cercetatori condusa de Klatsky in anul 1992, a aratat cum un consum moderat si regulat de cafea poate preveni riscul de aparitie a cirozei hepatice. Conform studiului, in care au fost implicati 128.000 de adulti, persoanele care consuma patru cani de cafea pe zi au un risc de doar unu la cinci de a dezvolta o afectiune hepatica spre deosebire de cei care nu consuma cafea deloc.
Alte studii recente au avut aceleasi concluzii, cercetatorii acestor studii analizand evolutia alanin-aminotransferazei (ALAT) in sange in functie de consumul de cafea. Aceasta enzima este prezenta de obicei in ficat si in rinichi, iar cresterea nivelului ei in sange indica o deteriorare a celulelor hepatice. Rezultatele au demonstrat ca persoanele care au baut mai multa cafea au avut un risc mai redus de a dezvolta o afectiune de natura hepatica.
Persoanele care consuma mai mult de doua cani pe zi, au, in ce priveste nivelul ALAT ridicat, un risc mai scazut cu 44% in raport cu cei care nu consuma deloc cafea. Pentru cei care beau una pana la doua cesti de cafea pe zi, acest procent scade la 17%, iar pentru cei care beau mai putin de o ceasca pe zi riscul de a avea un nivel ridicat de alanina-aminotransferaza in sange este de 40%.
Cercetatorii studiului citat de NESCAFÉ au refacut experienta, dar, de data aceasta persoanele aflate sub supraveghere au consumat si alte bauturi care contineau cafeina. Consumand intre 49 si 142 de mg de cafeina pe zi, persoanele care sufera, de exemplu, de hepatita au un risc sub 22% de a contracta o infectie.
Pentru persoanele care consuma mai mult de 373 mg de cafeina pe zi riscul este scazut cu pana la 69%. Astfel, studiile arata ca efectul cafeinei si al cafelei asupra ficatului este unul semnificativ, dar specialistii continua cercetarile pentru a descoperi cauzele exacte ale acestui fenomen.
(Madalina MIHALTIANU, Redactor-sef „Farmacist.ro”, adaptare dupa comunicat de presa Nescafe, 31.08.2010)