Practici actuale in nutritia sugarului si a copilului mic
La 24 iunie a.c., la hotel Merriott din Bucuresti a avut loc cea de-a V-a editie a Conferintei Nationale Nestlé. Intr-un cadru elegant, evenimentul s-a desfasurat sub aripa Institutului de Nutritie Nestlé, iar pentru aceasta editie organizatorii au ales ca tema „Obiceiuri nutritionale sanatoase ale sugarului si copilului mic”.
Importanta alaptarii exclusive la san pana la 6 luni, diversificarea alimentatiei, factorii care influenteaza alegerea unei alimentatii corespunzatoare si obiceiurile alimentare ale copilului pana in 3 ani au fost principalele subiecte dezbatute in cadrul Conferintei Nationale Nestlé. De asemenea, evenimentul a reprezentat o buna ocazie pentru evaluarea practicilor actuale ale parintilor in raport cu recomandarile specialistilor.
OMS recomanda alaptarea exclusiva pana la 6 luni
In deschiderea evenimentului, organizatorii au profitat de moment pentru a anunta programul „Incepe sanatos creste sanatos”, lansat de Nestlé la nivel national. Prin acest program se doreste sensibilizarea si responsabilizarea parintilor in ceea ce priveste importanta nutritiei in primii ani de viata. „Incepe sanatos, creste sanatos reprezinta un parteneriat pe termen lung alaturi de pediatri, neonatologi, medici de familie, dar si mass-media, deoarece ne-am propus ca practicile actuale sa se apropie cat mai mult de recomandarile specialistilor”, a declarat Mihaela Busu, country manager Infant Nestlé Nutrition.
Prima parte a evenimentului a continuat cu descrierea, metodologia si rezultatele unui studiu recent realizat de GfK Romania, grup de cercetare de piata. Studiul „Alimentatia copiilor sub 3 ani” s-a desfasurat in perioada martie-aprilie 2010 la nivel national si a avut ca principal obiectiv identificarea obiceiurilor de nutritie a sugarilor si copiilor sub trei ani. In cadrul studiului a fost inclus un numar de 615 mamici de sugari si copii mici sub trei ani, atat din mediul rural, cat si din cel urban. Potrivit rezultatelor studiului, in medie, sugarii sunt alaptati pana la 6 luni, iar ponderea celor care au beneficiat de alimentatie exclusiva la san este de 60% din totalul celor alaptati. De asemenea, formula de lapte este folosita de cele mai multe mamici pentru a inlocui laptele matern, iar ceaiul este cel mai des intalnit prim „aliment” introdus pe langa lapte. Tot din datele obtinute in urma studiului, ingrijorator este faptul ca, dintre alimentele pentru adulti, aproximativ jumatate din mame au dat deja copiilor care au alimentatie diversificata cartofi prajiti sau cremwursti, iar mezelurile sau branza topita au fost introduse la aproximativ 40% din cazuri.
Pentru promovarea alaptarii, Organizatia Mondiala a Sanatatii are ca obiective majore incurajarea punerii precoce a nou-nascutului la san si alaptarea exclusiva pana la varsta de 6 luni. In spijinul promovarii alaptarii, prof. dr. Silvia Stoicescu, presedintele Asociatiei de Neonatologie din Romania, a venit pregatita cu o serie de practici si recomandari. Potrivit prof. dr. Silvia Stoicescu, programele nationale de promovare a alaptarii in maternitate au dat roade, atat in cazul nou-nascutului normal, cat si al celui cu risc, intrucat alaptarea debuteaza in maternitate in proportie de 94% in primele 24 de ore, maximum 48 de ore. „Acesti indicatori sunt foarte buni avand in vedere ca 20,3% dintre nou-nascuti sunt prematuri, 30% s-au nascut prin operatie cezariana, 6,7% au greutatea la nastere sub 2.500 g, 11,8% au avut scor Apgar sub 7, iar in 7% din cazuri s-au aplicat masuri de reanimare. Din pacate insa, alaptarea dureaza in medie doar trei luni, chiar si in conditiile in care o mare proportie dintre mame stau acasa cu sugarii si au un mediu familial constituit (cca. 88% sunt casatorite)”, a explicat prof. dr. Silvia Stoicescu. Printre recomandarile enuntate, prof. dr. Silvia Stoicescu a subliniat importanta instruirii medicilor de familie si a asistentelor medicale din reteaua primara pentru promovarea alaptarii exclusive pana la varsta de 6 luni.
Diversificarea alimentatiei, un moment important in viata sugarului
In partea a doua a conferintei, prof. dr. Ioana Alina Anca a trecut in revista o serie de recomandari privind diversificarea alimentatiei si a atras atentia asupra efectelor negative imediate si pe termen lung ale unei diversificari incorecte. „Rolul medicului de familie sau al specialistului pediatru in informarea parintilor asupra principiilor corecte ale diversificarii este esential pentru a garanta dezvoltarea optima si o buna stare de sanatate a sugarului, a copilului mic si a viitorului adult”, a explicat prof. dr. Ioana Alina Anca. In practica pediatrica, o serie de afectiuni digestive, cu sunt cele functionale sau cu mecanism alergic, pot fi prevenite sau tratate printr-o interventie care vizeaza nutritia. In acest sens, prof. dr. Nicolae Miu a facut referire la anumite probleme de sanatate care pot fi modulate printr-o nutritie corecta. „Reactiile adverse la alimente au o incidenta de 2-8% la sugari si la copii si de 2% pana la 5% la adulti. Riscul statistic de aparitie a alergiei difera in functie de antecedentele alergice ale genitorilor. Cunoscand terenul familial, se pot face recomandari dietetice pentru evitarea alergiei la sugar, atat in ceea ce priveste dieta mamei care alapteaza, cat si in ceea ce priveste dieta copilului”, a precizat prof. dr. Nicoale Miu. Potrivit specialistului, alergia alimentara are o prevalenta in crestere, iar alergenii incriminati sunt laptele de vaca, oul, arahidele, nucile, alunele, fructele de mare, faina de grau, faina de soia.
„Gustul se educa” a fost mesajul pe care dr. Mihaela Bilic l-a subliniat in cadrul evenimentului. Aceasta a explicat faptul ca un comportament alimentar impus de parinti este esential, iar responsabilitatea este a lor in totalitate. „Alimentatia sanatoasa este un concept care se respecta in familie, iar puterea exemplului functioneaza mai bine decat alte constrangeri. Cu perseverenta si rabdare, copiii pot fi obisnuiti de mici sa manance corect. Orice efort va fi rasplatit mai tarziu, iar formarea unor obiceiuri alimentare corecte se face in primii ani de viata, urmand ca apoi echilibrul sa fie pastrat cu usurinta”, a declarat dr. Mihaela BILIC.
„Un pas esential in optimizarea nutritiei la varsta pediatrica este reprezentat de o colaborare cat mai eficienta cu medicii de familie. Pe de alta parte, este important ca noi specialistii sa contribuim la un invatamant de puericultura de calitate, altfel progresele nu vor fi cele pe care noi le asteptam”, a declarat Prof. dr. Nicolae Miu, UMF Iuliu Hatieganu, Cluj-Napoca.
Principiile recomandarilor europene legate de diversificarea alimentatiei:
- dezideratul mentinerii alimentatiei exclusive la san cel putin pana la varsta de 6 luni;
- introducerea alimentelor complementare nerecomandata inaintea varstei de 17 saptamani si nici dupa varsta de 26 de saptamani indiferent de tipul de lapte cu care este alimentat sugarul in momentul initierii diversificarii;
- introducerea tardiva a alimentelor cu potential alergizant nu scade riscul de alergie;
- dupa varsta de 6 luni sugarii alimentati natural trebuie sa primeasca fier din alimentatie, astfel incat, in timpul diversificarii, peste 90% din necesarul de fier trebuie asigurat de alimentele complementare;
- laptele de vaca este o sursa saraca in fier;
- laptele de vaca poate fi utilizat pentru alimentatia copilului dupa varsta de 1 an;
- este de dorit evitarea introducerii glutenului in alimentatie inainte de varsta de 4 luni sau dupa varsta de 7 luni;
- este recomandata introducerea glutenului in cantitati mici, in paralel cu alimentatia la san;
- dieta vegetariana nu este recomandata sugarilor.
(Alexandra PARVULESCU, Reporter „Medic.ro”, 22.07.2010)